Stavba mosta cez rieku Moravu II.
Z titulných strán dokladov môžeme vyčítať, že prvé úvahy o rekonštrukcii, resp. o novej výstavbe mosta boli v roku 1891, kedy bola spracovaná dokumentácia i projekt v maďarčine a nemčine.
Technická správa pojednáva o oceľovom moste nad riekou Moravou. Uvádza tiež , že rakúska a maďarská vláda na základe odsúhlasenej spoločnej regulácie toku hraničnej rieky Morava, regulácie riečišťa a protipovodňovej ochrany požadujú namiesto dreveného cestného mosta vybudovanie nového mosta, ktorý bude spĺňať podmienky pre regulovaný odtok vody. Postavený most bude v zmysle dohôd obidvoch vlád postavený na kamenných pilieroch a zhotovený z oceľových konštrukcií. Všetky technické údaje sú vzťahované na regulované najväčšie množstvo vody- max. prietok 1440 metrov kubických. Podľa generálneho projektu , vzhľadom k úžine medzi obcami Magyarfallu ( Záhorská Ves ) a Angern vyvolá toto množstvo vody vzdutie hladiny regulovaného toku do výšky 146,65 m nad Jadranským morom. Projekcia sa bude odvíjať od tejto výšky. Celková dĺžka pripravovaného mosta vychádza z horeuvedenej úžiny, ktorá je cca 300 m široká. Táto úžina musí byť celá premostená.
Na most bol spracovaný kompletný projekt. Kvôli prierezu rieky, plavebnej dráhe most mal mať na každej strane pobrežný pilier a medzi nimi 5 podpier. V plavebnej dráhe bolo navrhnuté rozpätie medzi stredmi podpier 72 m, ostatné rozpätia boli cca 45 m. Celková dĺžka mosta mala byť 297 m. Prejazdná šírka mosta mala byť 6 m, kde mala byť aj dráha pre železnicu z cukrovaru do železničnej stanice Angern.
Výpočet nákladov mal dodržiavať predpisy pre prvotriedne mosty a mal ísť na spoločné trovy rakúskej vlády a maďarského ministerstva obchodu.
V projekte je podrobne zadokumentovaná aj geológia pre základné podpery mosta.
Os mosta bola v pláne vytýčená ako odklon od štátnej cesty v obci o 40° a ako priamka prechádzala riekou Moravou smerom k obci Mannersdorf. Na rakúskej strane bola na most v uhle pričlenená cesta do obce Angern, kde bola samostatná časť vyhradená pre cukrovar v Záhorskej Vsi
Spojenie so štátnou cestou bolo v Magyarfallu (Záhorskej Vsi ) v mieste pred cukrovarom , rádius spojenia bol R= 500 m.
Most zohľadňoval potreby cukrovaru. Rozchod železničnej dráhy bol 0,70 m, šírka elektrickej lokomotívy a vozňov bola 1,78 m , resp. 1,86 m. Pri šírke mosta 6 m zostávalo pre cestnú dopravu 3,34 m. Na oboch stranách mosta boli naprojektované strážne domky.
Pred stavbou nového mosta bolo treba:
- úplne odstrániť existujúci drevený most
- predĺžiť koľajnice elektrickej dráhy z cukrovaru do železničnej stanice cisára Ferdinanda v Angerne
- vybaviť koncesie na prevádzku v Angerne
- s projektom spojiť cestné teleso v Angerne.
Sumárny výkaz nákladov | ||||
---|---|---|---|---|
Objekt - predmet | Náklady | |||
Náklady na spodnú stavbu mosta | 299156 | |||
Náklady na oceľovú konštrukciu | 503732 | |||
Predĺženie telegraf. vedenia | 500 | |||
Budova pre mýtnikov | 12.000 | |||
Vykúpenie pozemkov | 40.000 | |||
Nepredvídané náklady | 24.611 | |||
Celkové náklady mosta | 880.000 |