Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Stavba mosta cez rieku Moravu I.

Otázka výstavby, resp. prestavby nového mosta cez rieku Moravu, ktorý by urýchlil a zlepšil cestné spojenie medzi Slovenskom a Rakúskom, je stále aktuálnejšia. Rokuje sa o nej na všetkých stupňoch riadenia u nás i v Rakúsku. Poznáme však úsilie našich predchodcov i súčasníkov, ktorí viac ako sto rokov usilovali o stavbu nového mosta cez rieku Moravu zo Záhorskej Vsi do Angernu ?

Pán Ing. Svetozár Prokeš , ktorý napomáha pri riešení niektorých budúcich projektov v našej obci, si dal námahu a pre naše noviny získal informácie z dokumentov poskytnutých Slovenským vodohospodárskym podnikom š.p. OZ Bratislava, závod Povodie Morava . Záhorský hlásnik ( mimochodom dnes majú oň záujem Záhoráci po celom Slovensku ) rád tieto informácie poskytuje čitateľom , hoci, podotýkam, je ich toľko, že by z nich mohlo byť samostatné číslo našich novín. Ak prejavíte o tento problém záujem, dajte mi vedieť. V tomto vydaní sa sústredíme na tie najzaujímavejšie. Ďalej však už hovorí pán Prokeš.

Oto Šimkovič

Rieka Morava je hranicou medzi krajinami, politickými svetmi, spojovací prvok v novej Európe. A v budúcnosti sa stane takýmto prvkom ešte vo väčšej miere. Vždy, v každej dobe, bolo treba túto hranicu prekonať. V minulosti to boli brody, drevené mosty, pripravovali sa betónové a oceľové mosty , po roku 1945 most zo Záhorskej Vsi do Angernu zmizol. Potom sa tu vybudovali ploty, tie boli v roku 1989 strhnuté a od roku 2001 tu premáva kompa.

V súvislosti s naším vstupom do EÚ sa žiada zlepšenie spojenia medzi Slovenskom a Rakúskom, nakoľko od Bratislavy smerom proti toku rieky Moravy je premostenie v Devínskej Novej Vsi, v Záhorskej Vsi je kompa, pontónový most je v Moravskom Sv. Jáne, a to je všetko ! Ešte Berg a Rusovce. Ale porovnajme to so susedným Českom !

Problém prechodu rieky Moravy a jeho zlepšenia trvá už storočia. Niekoľkými poznámkami uvediem známe skutočnosti z dávnej i menej dávnej minulosti .

Napríklad v polovici apríla roku 1271 Otakar Přemysl II. s takmer stotisícovou armádou prekročil rieku Moravu pri dnešnom Suchohrade/Dimburg/ a vtrhol na územie dnešného Záhoria. Zničené boli opevnenia v Stupave, Devíne, Bratislave, Sv. Jure, Pezinku a Trnave.Uhorský panovník podnikal ako odvetu pustošivé nájazdy na územie dnešného Rakúska a Moravy. Vojny sa skončili až roku 1278 porážkou Otakara Přemysla II. na Moravskom poli , aj jeho smrťou. Takže tieto spomínané miesta na rieke Morave boli už dávnymi prechodmi , v tom čase pravdepodobne brodmi.

Ďalej sú správy o tom, že do roku 1711 prechádzala preprava z Rakúska do Záhorskej Vsi cez drevený most, ktorý udržiavalo panstvo v Angerne. V roku 1711 bol most zničený a obnovili ho až v XIX. storočí v súvislosti s rozvojom priemyselného podnikania . Zo Záhoria sa po ňom prepravovalo drevo a borovicové korene na prípravu terpentínu a rôznych olejov, kolomaže.

Od roku 1892 existoval v Záhorskej Vsi cukrovar, úzkorozchodnou železnicou sa po moste dopravovala cukrová repa do cukrovaru z okolitých rakúskych dedín. Most napomáhal Záhorákom cestovať železnicou z Angernu do Viedne a ďalej.

Po roku 1918 bola preprava obmedzená , v roku 1945 vyhodili fašistické vojská most do vzduchu, Sovietskou armádou vystavaný nový most zničil ľadochod v roku 1948. V dôsledku politickej situácie nebol most obnovený.

Akú podobu mal most medzi Záhorskou Vsou a Angernom sme mali možnosť vidieť na výstavách v Stupave a v Zohore v októbri a novembri tohto roku .

Ing. Svetozár Prokeš